SKAPE EN BØLGE AV ENDRING

 Hos CooperVision er vår bærekraftsreise virkelig drevet av våre medarbeidere. Møt Carol Herring, Global Packaging Material and Technology Manager basert på vårt Victor, New York-kontor. Carols historie er et vitnesbyrd om hvordan én person kan ha en sentral innvirkning på arbeidet vi gjør mens vi streber etter å eliminere avfall og unødvendig emballasje for å redusere miljøpåvirkningen vår der det er mulig.1          

FINN ALL PLASTEN

 Carol er ett av de viktigste sinnene som bidro til å bringe vårt plastnøytralitetsinitiativ til liv. Med målet om å kompensere for en del av CooperVisions plastavtrykk, måtte vi begynne med å forstå hvor mye plast vi sendte ut i verden.1 Og det var her material- og emballasjeekspert Carol kom inn. Med en bachelorgrad i Packaging Science var det ingen bedre person for jobben.     

Ifølge Carol hadde hun én oppgave når det gjaldt våre ferdige produkter og emballasje: «finn all plasten». Med tanke på vårt utvalg av produkter og deres emballasjestørrelsesalternativer, hadde dette potensial til å være en skremmende oppgave. Så, «vi begynte i det små», sier Carol. Ved å starte med et enkelt produkt – clariti® 1 Day – begynte hun å identifisere alle stedene der «plast skjuler seg», inkludert i alle de ulike emballasjeformatene, og målte vekten på dem.  

«Emballasje har mange komponenter. Det er en blisterpakning, folie og en kartong. Og vi har forskjellige pakningsformater – som 30-pakninger og 90-pakninger», forklarer Carol. «Jeg ville for eksempel ta en 30-pakning, som betyr at vi har 30 blisterpakninger, som alle er av plast. De veier «så» mye. Hun sier: «det var den enkle delen». Derfra begynte hun å takle de mer komplekse beregningene. «Hvis du tenker på kartongene og etikettene våre, er disse materialene noen ganger blandede materialer. Det tok litt mer graving når det gjaldt å definere nøyaktig hvor mye plast som var i disse komponentene Og når man kommer til limene, printerblekket og belegg, så var det enda mer komplisert.»   

Ved å ta en alt-inkludert tilnærming til hvor plast dukker opp, «var vi med vilje konservative i tankegangen», sier Carol. Folk tenker kanskje ikke på å inkludere blekk fordi «det er en så liten komponent av vekten». Men Carol overså ingenting. Hun sørget for at hun fanget alle former for plast som finnes i våre ferdige produkter og emballasje, uansett hvor liten, fra lokkdokken, som er et polypropylenlaminat av folie, til restharpiksen i emballasjen, til lim, blekk og belegg på pappen, fordi hvert plaststykke teller når vi virkelig vil forstå mengden plast vi sender ut i verden.            

EN SAMARBEIDSINNSATS

 «Jeg begynte å jobbe med dette prosjektet selv, og innen seks måneder hadde det utvidet seg til å inkludere andre bidragsytere», sier Carol. «Når det var nødvendig, jobbet jeg med leverandørene og fabrikkene våre. Det er for eksempel limet som leverandøren påfører kartongen, og så er det lim som vi bruker under vår egen prosess». Alt måtte måles. Etter hvert som prosjektet vokste, fikk Carol selskap av et team av emballasjekollegastudenter som bidro til å beregne og dokumentere vekten av all plasten som finnes i våre produkter og emballasje.     

Men etter å ha bestemt mengden plast i clariti® 1 Day, var arbeidet hennes langt fra ferdig. Hun brukte deretter metodene og tilnærmingene til å finne all plasten i CooperVisions produktportefølje – og utvidet måleinitiativet til andre produkter og emballasjeformater. Det som startet som et prosjekt på Carols skrivebord har siden utvidet seg til et bærekraftsunderteam med medlemmer på tvers av CooperVisions emballasje- og distribusjonssteder som alle deler en lidenskap for bærekraft.         

GI LIV TIL PLASTIC NEUTRALITY-INITIATIVET 

 Gjennom sin innsats samlet Carol inn nok data til å danne et omfattende bilde av plasten i våre produkter og emballasje. Beregningene hennes dannet grunnlaget for CooperVisions plastnøytralitetspartnerskap med Plastic Bank. CooperVision finansierer innsamling og resirkulering av havbundet plast tilsvarende vekten av plast som brukes på tvers av en rekke av våre deltakende myke kontaktlinser, inkludert linser, blisterpakninger og emballasjekomponenter, som selges og distribueres i 27 land i Amerika, Europa og Asia-Stillehavet.*1 Siden starten har vårt partnerskap med Plastic Bank forhindret at hundrevis av millioner plastflasker kommer ut i havet†2 – og optikere og brukere, ved ganske enkelt å foreskrive og bruke CooperVisions plastnøytrale kontaktlinser, kan bidra til vår bærekraftsreise.     

«Vi er heldige som kan samarbeide med Plastic Bank», sier Carol. Hun føler seg tilfreds med å vite at hennes arbeid bidro til å gjøre plastnøytralitetsinitiativet til virkelighet og påvirker ikke bare planeten, men også mennesker og lokalsamfunn der plastforurensning og fattigdom er høyere enn noensinne.3 «Denne tingen som jeg gjorde ved skrivebordet mitt passer inn i et system som hjelper folk en verden unna. Vi vet at menneskene i disse lokalsamfunnene får muligheten til å tjene lønn. Forhåpentligvis er de i stand til å forbedre sine liv og livene til sine familier, samtidig som de bidrar til en innsats som hjelper planeten vår.»         

    BÆREKRAFT ER EN REISE, IKKE ET REISEMÅL

 Når hun ser tilbake, sier Carol at hun ikke hadde noen anelse om hvor langt effekten av dette prosjektet ville nå, ikke bare gjennom CooperVisions partnerskap med Plastic Bank, men selv i hennes eget daglige liv. «Ved å tvinge meg til å tenke på hvor mye plast CooperVision sender ut i verden, fikk det meg til å tenke på andre produkter jeg bruker som forbruker. Jeg tror ikke jeg gjør noe hjemme uten å tenke på bærekraft.» Hun tenker mer på emballasjen i mat hun kjøper, har vurdert måter å ikke sløse med mat, inkludert kompostering, og er mer bevisst på resirkulering hjemme. «Når jeg snakker om bærekraft hver dag på jobb, ligger det lenger fremme i tankene i alt annet jeg gjør. Nå tenker jeg på alle de tingene jeg kan gjøre for å redusere mitt eget personlige karbonavtrykk.»     

Med denne økte bevisstheten har Carol også tenkt mer på det økende antallet kunder og brukere som er mer hensynsfulle når det gjelder emballasjevalg og hvordan de best kan avhendes, og hva det betyr for CooperVisions bærekraftsreise. «I emballasjeområdet vil bærekraft alltid være viktig når det gjelder design og materialvalg», forklarer Carol. Hun mener det er CooperVisions ansvar å finne måter å gjøre emballasjen vår mer bærekraftig på. «Plast er en kritisk del av å levere et medisinsk produkt, men hvordan bruker og kompenserer vi plast på best mulig måte for mennesker?» 

Carol og underteamet for bærekraft utforsker måter å svare på dette spørsmålet på, og andre ser på det for å fremme emballasjefeltet. «Det skjer gode prosjekter på våre forskjellige anlegg rundt om i verden», sier Carol. «Det er ikke noe prosjekt som er for lite, og samlet sett har disse prosjektene stor innvirkning.» Takket være Carol og mange andre i CooperVision som har en lidenskap for bærekraft, kan vi utvikle vår bærekraftsreise ved å designe produktene og emballasjen vår på en gjennomtenkt måte  for å utnytte ressursene effektivt samtidig som vi begynner å redusere karbonavtrykket vårt.§|4

For å lære mer om vårt plastnøytralitetsinitiativ, klikk her .

A brighter tomorrow starts with all of us, today.
 

* Plastic used in participating CooperVision soft contact lens products is determined by the weight of plastic in the blister, the lens, and the secondary package, including laminates, adhesives, and auxiliary inputs (e.g. ink). The determination does not include plastic used during the manufacturing process
for both these products and their packaging.
† CooperVision, through its collaboration with Plastic Bank, has collected and converted approximately 5.3M kg of plastic destined for waterways as of January 2024. Using Plastic Bank's metric of 1kg of plastic equaling 50 standard 202mm bottles, that will be the equivalent of approximately 263.7M plastic bottles not reaching our oceans.
‡ Refers to continuous manufacturing improvement processes undertaken by CooperVision to increase efficiency.
§ Carbon footprint is limited to Scope 1 and 2 emissions, defined as: Scope 1 emissions are direct emissions from owned or controlled sources. Scope 2 emissions are indirect emissions from the generation of purchased energy.
| CooperVision's 2022 Environmental, Social, and Governance Report.
 

References::
1. CVI data on file, 2024.
2. CVI data on file as of 1/2024.
3. Plastic Bank. https://plasticbank.com/what-is-plastic-bank-all-about-and-how-can-i-get-involved/. Accessed Jan 25th 2024.
4. CVI data on file, 2023.