Maksimer omsetningen ved å komplettere kundenes briller med kontaktlinser

Forskning utført ved London Business School viser at kunder som bruker både briller og kontaktlinser, er opptil 80 % mer lønnsomme enn dem som bare bruker briller.1 Og brukerne setter pris på profesjonelle råd om hvordan kontaktlinser kan være til hjelp i visse situasjoner der briller ikke er praktisk.

Forskningsrapporten Seeing Things Clearly: The Profitability of Contact Lenses to Eye Care Practitioners, avdekket også følgende:

  • Personer som bruker både kontaktlinser og briller, er mer lojale mot optikeren sin.
  • Minst 60 prosent av linsebrukerne kjøper også briller hos den samme optikeren.

Mange som har en aktiv livsstil, skaffer seg i dag kontaktlinser i tillegg til briller.

Folk som har hatt briller i mange år, men aldri har prøvd kontaktlinser, eller som har prøvd det før, men ikke blitt fornøyd, er kanskje ikke klar over alle de teknologiske framskrittene som gjør at linser i dag både er effektive, behagelige å enkle å tilpasse.

Ta samtalen om kontaktlinser

Siden du har et personlig forhold til hver og en av kundene dine, sitter du kanskje også med kunnskap om livsstilsfaktorer som gjør dem til gode kandidater til å bruke både briller og linser.

For å starte refleksjonsprosessen hos deg og kundene dine har vi her samlet noen spørsmål som du kan bruke som utgangspunkt for en samtale om noen av de mindre kjente fordelene ved å ha både kontaktlinser og briller:

  • «Kjører du mye bil?»

Kontaktlinser former seg etter øyet og gir deg et bredere synsfelt. Dette frie synsfeltet kan bidra til at du blir en tryggere bilfører.2

  • «Lager du mye mat hjemme?»

Mange sier at de kjenner mindre ubehag hvis de har på seg kontaktlinser når de hakker løk.2

  • «Hender det at du har lyst til å endre stil ved spesielle anledninger?»

Noen kunder spiller på hvordan andre oppfatter dem, ved å veksle mellom briller og kontaktlinser. Noen foretrekker å bruke briller på jobb og linser på fritiden. Andre velger linser for å forbedre selvtilliten i offentlige sammenhenger, som foredrag eller gjenforeningsfester.

  • «Er du glad i å ta bilder?»

Det er mye lettere å se inn i kamerasøkeren med linser enn med briller, og du trenger heller ikke å bekymre deg for å ripe opp glasset i søkeren.

  • «Løper du, eller driver du jevnlig med annen fysisk aktivitet?»

Ved hard fysisk aktivitet og svetting kan brillene skli og i verste fall falle av. Kontaktlinsene sitter på plass uansett om du jogger, driver med yoga eller holder på med andre aktiviteter.

  • «Hender det at du bruker noe annet enn vanlige briller?»

Med kontaktlinser slipper brukeren å skaffe seg dyre vernebriller med styrke. Med linser blir det også enklere å bruke 3D-briller på kino eller vanlige solbriller uten synskorrigering.

Folk kan ha hatt briller lenge – noen ganger hele livet – uten å ha ofret fordelene ved kontaktlinser en tanke. Samtidig kan de være forbløffende åpne for en alternativ løsning for hver og en av de aktivitetene de holder på med.

Ta samtalen! Flere alternativer for kundene betyr nye muligheter for deg.

 

1Ritson M. Which patients are more profitable? Contact Lens Spectrum. Mars 2006; 38–42.

2Vision Care Research. 50 reasons for wearing contact lenses. Vision Care Researchs nettsted: visioncareresearch.com/resources/50-reasons-to-wear-contact-lenses.asp. Lest 8. august 2016.