Tre regler for hvordan du bygger opp en effektiv digital tilstedeværelse

Det siste tiåret har hvordan forbrukerne går fram for å finne helseløsninger, endret seg dramatisk. Internett er nå den viktigste ressursen for helserelaterte spørsmål.1 En tredel av de amerikanske forbrukerne oppgir at de bruker og setter sin lit til sosiale medier for å innhente informasjon om helse og sykdommer, symptomer og leger.2

Optikere som ønsker å ekspandere, kan dra nytte av den digitale utviklingen i bransjen og gjøre seg mer synlige og tilgjengelige på Internett. En solid digital tilstedeværelse kan resultere i en større kundebase og et nærere forhold til eksisterende kunder. Når du bygger opp den digitale tilstedeværelsen, er det tre grunnleggende ting du bør tenke på: 

1. Lage et informativt og brukervennlig nettsted

Et godt nettsted er selve grunnlaget for å lykkes med den digitale tilstedeværelsen. Jo mer brukervennlig og interessant forbrukerne synes nettstedet er, desto høyere opp på listen over søkeresultater vil det havne. Evaluer verdien av nettstedet ditt, både når det gjelder innholdet du legger ut, og hvor praktisk det er for brukerne. Med et brukervennlig og mobilkompatibelt grensesnitt der de besøkende enkelt finner fram til kontaktopplysninger og kan bestille time, vil dere rangere høyere i søkeresultatene og dermed også sikre dere nye kunder. Det kan også forbedre forholdet til eksisterende kunder. En undersøkelse fra 2012 viser at kunder som samhandler med optikeren på nett, som oftest også besøker bedriften oftere.3

2. Vær aktiv i sosiale medier, slik at du sikrer deg mange følgere

Sosiale medier kan være et svært effektivt verktøy for å bli mer synlig og nå ut til nye kunder. Men de virkelige fordelene med sosiale nettverk oppnår du først hvis du ikke bare samhandler med plattformene, men også med brukerne: Det er svært viktig å skape en toveiskommunikasjon. Du bør selvsagt legge ut nyttige artikler og dele av ekspertisen din på Twitter, Facebook og LinkedIn. Men du bør også be om kommentarer og innspill på innleggene dine og svare på dem. Det handler ikke bare om synlighet, men også om tilgjengelighet.

Et aktivt engasjement kan hjelpe deg å posisjonere deg som en verdifull ressurs i bransjen og et talerør for kollegaer og kunder. Sørg for at kontaktopplysningene dine til enhver tid er oppdaterte, legg ut koblinger til bedriftens nettsted og oppfordre til dialog i sosiale medier. Bedriften vil da komme høyere opp i søkeresultater og bli oppfattet som mer attraktiv og troverdig av potensielle kunder. 

3. Oppfordre kundene til å skrive omtaler av bedriften på Internett og følg dem opp

Nettbaserte fora for produkt- og bedriftsomtaler har blitt et av de mest verdifulle og mest brukte verktøyene for forbrukere på utkikk etter produkter og tjenester. Omtalene på denne typen nettsteder kan være av stor betydning for optikerbedriften.

  • 80 % av forbrukerne søker først på nettet når de ser etter en ny leverandør av helsetjenester.2
  • 76 % av forbrukerne stoler på omtalene de finner på nettet når de ser etter en lege.3
  • 61 % leser omtaler på nettet før de velger lege.4
  • 20 % benytter seg av omtaler på nettet for å vurdere sin nåværende lege.5

Ifølge ZocDoc, en nettbasert tjeneste for søk etter leverandører av helsetjenester, betyr hver nye halve stjerne i en leverandørprofil en økning på 37 % i antall timebestillinger.1 Det blir dermed viktig å utnytte omtaleplattformenes potensial ved å oppfordre fornøyde kunder til å legge ut omtaler og deretter markedsføre de positive omtalene på eget nettsted og i sosiale medier.

 

 

1 ZocDoc. Marketing for Healthcare Providers. Publisert i februar 2013. Lest 9. august 2016.

2 Fox S, Rainie L. The Search for Online Medical Help. Pew Research Center. http://www.pewinternet.org/2002/05/22/main-report-the-search-for-online-medical-help/. Publisert i mai 2002. Lest 9. august 2016.

3 Anderson M. 2013 Study: 79% Of Consumers Trust Online Reviews As Much As Personal Recommendations. Search Engine Land.http://searchengineland.com/2013-study-79-of-consumers-trust-online-reviews-as-much-as-personal-recommendations-164565. Publisert i juni 2013. Lest 9. august 2016.

4 Reputation Management: How Physicians Can Take Control Of Their Online Reviews. Capson. http://www.capson.com/blog/medical-melpractice-blog/reputation-management-how-physicians-can-take-control-of-their-online-. Publisert i april 2015. Lest 9. august 2016.

5 Pennic F. Survey: Yelp Most Popular Site for Online Physician Reviews. http://hitconsultant.net/2014/11/18/yelp-dominates-online-physician-reviews/. Publisert i november 2014. Lest 9. august 2016.