Relasjonsmarkedsføring

Med et marked der dynamikken stadig endrer seg, må optikerne stadig fornye seg og ta på seg den dobbeltrollen det er å både være leverandør av synspleie og kommersiell næringsdrivende.

I takt med at nettbutikker og større detaljister i optikerbransjen blir mer fleksible, innovative og aggressive i markedsføringen, blir konkurransen stadig tøffere. Samtidig krever forbrukerne at du som leverandør tilbyr mer effektive og billigere tjenester. Det betyr at du i din sekundære rolle som forretningsmann eller -kvinne møter stadig høyere krav til å kapre nye kunder og maksimere inntjeningen per kunde. Blant optikerne rådet det tidligere en motvillig innstilling til aggressiv markedsføring av produkter og tjenester. Markedsføringsaktivitetene har typisk bestått i søkemotoroptimering (SEO) og utvikling av nettstedet.

Men i dagens nettilkoblede samfunn, der folk kan handle når som helst, ligger det betydelige muligheter i å tilpasse forretnings- og markedsstrategiene sine slik at de bedre oppfyller kundenes krav.

Når konkurrentene dine i detaljhandelssektoren fokuserer på digital markedsføring, bør du satse på samme arena, men samtidig utnytte det som gjør at du skiller deg fra dem: Du er en lokal synspleiespesialist, ikke bare en detaljhandelsbedrift som jakter på profitt. Dette er et viktig punkt som du bør fremheve i all kommunikasjon. Og kommunikasjonen bør være interaktiv.

Fremhev ekspertisen din innenfor øyehelse: Fremhev kunnskapene du besitter om synspleie, både på bedriftens nettsted og Facebook-side og i regelmessige utsendelser til kundene. La kunden ta del i kunnskapene dine om helserelaterte spørsmål, for eksempel om den nærmest epidemilignende utbredelsen av myopi, aldringens effekter på øynene og risikoene ved overdreven UV-eksponering.

Gjennom å fokusere på helse i stedet for å markedsføre produkter kan du forsterke lojaliteten hos eksisterende kunder og hjelpe potensielle kunder med å se hva som gjør deg unik i forhold til andre forhandlere. Kundene dine kommer også til å føle seg tryggere når de handler briller og kontaktlinser hos deg.

Oppmuntre til dialog: Oppfordre dem som leser kommunikasjonen din, til å stille spørsmål, dele innholdet med familie og venner og stille nye spørsmål knyttet til øyehelse. Selv om «samtalen» foregår i det offentlige rom på Facebook-siden din, vil den styrke bildet av deg som en aktiv og omtenksom deltaker i kundenes liv i motsetning til bare en forhandler.

Resirkuler og bruk om igjen: Effektiv digital markedsføring krever en del arbeid. Men mye av det innholdet du utarbeider, kan resirkuleres i forskjellige former og brukes på nytt i tillegg til det nye materialet du produserer. Noen små endringer er alt som skal til for at du skal kunne gjenbruke en tekst du har skrevet, som et nyhetsbrev, en artikkel på nettsidene dine, et innlegg på Facebook, en tweet eller til og med som del av en video på YouTube.

Det omsorgsbaserte forholdet du har til de eksisterende kundene dine – og som du håper å bygge opp til nye kunder – er trolig en av grunnene til at du en gang bestemte deg for å jobbe innenfor helsesektoren. Det er også en egenskap som kan gi deg et overtak på konkurrentene dine i handelsstanden.

Hvis du bruker markedsføring som styrker kundeengasjementet ditt og fremhever den store ekspertisen din, vil kundebasen din fortsette å vokse.