Digital øyetretthet

Smarttelefoner og -klokker, dataskjermer og nettbrett. Dagens gjennomsnittsamerikaner har 4 digitale enheter og bruker dem i 60 timer per uke. Det viser en undersøkelse utført av The Nielsen Company i 2014.

Langvarig daglig bruk kan føre til digital øyetretthet, den følelsen av ubehag og synsforstyrrelser som kan oppstå etter mer enn to timers bruk av en digital enhet. De vanligste og mest plagsomme symptomene på digital øyetretthet er tretthet og tørre øyne.1

Nesten 70 % av USAs voksne befolkning oppgir at de har hatt symptomer på digital øyetretthet.2 Hardest rammet er unge voksne i alderen 20–29 år, der hele 73 % oppgir å ha symptomer.3

Tretthet og tørre øyne

Hvor mange timer en person bruker de digitale enhetene, spiller så absolutt en rolle (30 % av alle voksne amerikanere bruker digitalt utstyr i mer enn 9 timer per dag!3). Men noe som også skaper problemer for mange brukere, er bruken av forskjellige typer skjermer og veksling mellom ulike enheter. Gjenskinn og skarpt lys kan for eksempel føre til at brukeren sitter og myser og kniper øynene sammen for å redusere ubehaget.

Skarpt lys, gjenskinn og variasjoner i lysstyrke gir problemer med blunking, som igjen fører til en ustabil tårefilm og tørre øyne. Det er belegg for at konsentrert bruk av dataskjerm gjør at man blunker mindre, at den normale fordelingen av tårevæske blir forstyrret, og at hornhinnen blir mer eksponert.4

Men det er ikke bare hvor mye man blunker, som spiller inn. Hvor fullstendig blunkingen er, påvirker også tårefilmens stabilitet. En ufullstendig blunking betyr ikke bare at øyets overflate ikke dekkes skikkelig. Det kan også gi redusert synsskarphet og uklart syn.4

Linsebrukere vil merke denne tørrheten raskere enn brillebrukere.3 Opptil 85 % av alle kontaktlinsebrukere som benytter seg av digitalt utstyr, opplever minst ett symptom knyttet til tørrhet, sammenlignet med 71 % hos dem som ikke bruker linser.2

Ettersom 90 % av kundene ikke snakker med optikeren om ubehag knyttet til bruk av digitalt utstyr, tror sannsynligvis mange at det ikke er mulig å gjøre noe med det. Det er på tide å ta den praten med kundene dine! Noen viktige livsstilsspørsmål du kan stille:

  • Hva slags digitalt utstyr, for eksempel smarttelefon, nettbrett eller bærbar PC, bruker du?
  • Hvor mange timer om dagen bruker du dette utstyret?
  • Hvordan føles øynene dine når du har sett på en digital skjerm lenge, eller etter en lang dags bruk av digitalt utstyr?

En del optikere behandler digital øyetretthet ved å gi råd om gode vaner, for eksempel å blunke oftere, ta hyppige, korte pauser og se på gjenstander på lengre avstand (80/20/20-regelen), øke tekststørrelsen på skjermen eller regulere avstanden til skjermen. Denne typen råd ser imidlertid ikke ut til å gi særlig gode resultater siden kundene ofte glemmer dem, eller rådene kan vise seg å være vanskelige å gjennomføre i praksis.

Enkelte optikere anbefaler visse produkter som også risikerer å bare løse problemet til en viss grad. Slike produkter kan være skjermfiltre, skjermbriller eller kontaktlinser som kan lindre problemer med tørrhet. For linsebrukere kan digital øyetretthet være en indikasjon på at de bør skifte til et annet linsemateriale, en annen optisk utforming og/eller bytte linsevæske. En samtale med kunden kan derfor være en fin anledning til å finne ut hvilket tiltak som vil være mest hensiktsmessig.

 

1Meyer D, Huenink S, Rickert P, Kollbaum P, Chamberlain P. Symptoms associated with eye fatigue in soft contact lens wearers. Artikkel presentert på årsmøtet til American Academy of Optometry, oktober 2015, New Orleans, USA.

 2Hall L, Coles-Brennan C. Digital eye strain: more screen time = more digital eye strain. Contact Lens Spectrum. 2015; 30: 38–40.

 3Keeping up with ocular fatigue in the digital era [Clinical Education]. Contact Lens Spectrum. 2016; 31: 3–10.

 4Portello JK, Rosenfield M, Chu CA. Blink rate, incomplete blinks and computer vision syndrome. Optom Vis Sci. 2013; 90(5): 482–487.