April 08, 2024

Samarbeidet øker støtten til People + Planet

For å gjøre en enda større innvirkning på People + Planet, har CooperVision og Plastic Bank fornyet sitt partnerskap om plastnøytralitet til 2026. Med denne forlengelsen er partnerskapet utvidet til å inkludere et program for synspleie for å gi synsscreeninger og gavekort på gratis øyeundersøkelser og briller til kvalifiserte innsamlere tilknyttet Plastic Bank i Indonesia, som er avgjørende for CooperVisions plastnøytrale partnerskap med Plastic Bank.1

I samarbeid med Plastic Bank finansierer CooperVision innsamling og resirkulering av havbundet plast tilsvarende vekten av plast som brukes til en rekke av våre myke kontaktlinser, inkludert linse-, blister- og emballasjekomponenter, som selges og distribueres i 27 land i Nord- og Sør-Amerika, Europa samt Asia og Stillehavsområdet.*2 Til dags dato har denne innsatsen forhindret at mer enn 305 millioner plastflasker har havnet i verdenshavene. Gjennom forlengelsen forventer†2 CooperVision å mer enn doble den totale effekten av initiativet om plastnøytralitet med Plastic Bank innen utgangen av 2026.‡§3

«De tre første årene av partnerskapet vårt med Plastic Bank har hatt en betydelig effekt, ikke bare i form av renere kystsamfunn ved å resirkulere plastavfall, men også ved å bedre levevilkårene og den økonomiske stabiliteten til innsamlerne», sier Aldo Zucaro, Senior Director of Corporate Responsibility hos CooperCompanies.24 «Som en global leder innen kontaktlinser, er CooperVision forpliktet til å bidra til å forbedre folks syn hver dag fordi det gir bedre livskvalitet. Samarbeidet vårt med Plastic Bank gjør det nå mulig for oss å gi synskorrigering til kvalifiserte innsamlere som gjør en forskjell ved å fjerne plast fra miljøet og havene, noe som virkelig legemliggjør vår lidenskap for å støtte mennesker og planeten.»

Innen utgangen av 2026 skal hundrevis av innsamlere i Indonesia være kvalifiserte til å motta synsscreeninger gjennom det nye programmet for synspleie.1

«I Plastic Bank ser vi for oss en verden uten avfall, og vi er forpliktet til å styrke lokalsamfunn og lokale entreprenører for å få slutt på fattigdommen», sier David Katz, grunnlegger av Plastic Bank. «Innsamlerne har begrenset tilgang til grunnleggende øyepleie, og for mange blir dette første gang de får synsundersøkelser og nødvendig synskorrigering. Vi vet at synshemming kan påvirke livskvalitet, uavhengighet og mobilitet. Samarbeidet med CooperVision gir ikke bare betydelige sosiale fordeler til lokalsamfunnene våre, men realiserer også vår visjon om å få slutt på fattigdom.»

CooperVision jobber kontinuerlig for å redusere miljøpåvirkningen og drive mer bærekraftig over hele verden som en del av en bredere innsats på tvers av CooperCompanies for å bidra til FNs bærekraftmål (SDG-er). Gjennom initiativet om plastnøytralitet har CooperVision og Plastic Bank en felles forpliktelse om å beskytte planeten, spesielt ved å fremme livet under vann (SDG 14 og 17) og ansvarlig forbruk og produksjon (SDG 12).5 Forskning har vist at forbedret øyehelse reduserer fattigdom og forbedrer produktiviteten, i tillegg til å fremme generell helse og velvære samt utdanningsresultater (SDG 1, 3, 4, 5, 8, 10 og 11).6

Det utvidede partnerskapet sammenfaller med relanseringen av CooperVisions bærekraftplattform, med fokus på å redusere karbonavtrykket vårt, fjerne avfall fra prosessene våre og omstrukturere forholdet vårt til plast, inkludert å vurdere måter å gjøre plast bedre på. Kjernen i bærekraftplattformen vår er forpliktelsen til å designe med intensjon og inkludere innovasjon som et middel for å ta vare på People + Planet. Våre bærekraftforpliktelser inkluderer:

  • Vi designer – og redesigner kontinuerlig – for å redusere karbonavtrykket vårt.│¶** 7 
  • Vi samarbeider og innoverer, og bruker vår oppfinnsomhet for å ta vare på planeten vår og hverandre.
  • Vi tar grep for å bevare begrensede naturressurser│†† 7 og utforsker måter å bringe fornybar energi inn i produksjonsvirksomheten vår på.‡‡§§ 7 
  • Ved å begynne å kompensere for avfall fra våre produkter og emballasje som ennå ikke kan gjenvinnes, tar vi steg for å forbedre planetens velvære,7 og 
  • Vi samarbeider med partnere for å samle inn produksjonsavfallet vårt, hente inn ressurser igjen og gi dem nytt liv når det er mulig.||

«Bare ved å foreskrive og bruke CooperVisions plastnøytrale kontaktlinser, hjelper optikere og brukere oss i vårt engasjement for bærekraft – fra vårt partnerskap med Plastic Bank, som fokuserer på å forbedre lokalsamfunn gjennom avfallsgjenvinning, til gjenvinning og gjenbruk av vårt eget produksjonsavfall samt ansvarlige innkjøp», sier Zucaro.

Finn ut mer om CooperVisions bærekraftplattform på CooperVision og bærekraft.

__________________________________

 

* Plastic used in participating CooperVision soft contact lens products is determined by the weight of plastic in the blister, the lens, and the secondary package, including laminates, adhesives, and auxiliary inputs (e.g. ink). The determination does not include plastic used during the manufacturing process for both these products and their packaging. 

† CooperVision, through its collaboration with Plastic Bank, has enabled the collection and conversion of approximately 5.3M kg of plastic destined for waterways as of January 2024. Using Plastic Bank’s metric of 1kg of plastic equaling 50 standard 202mm bottles, that will be the equivalent of approximately 263.7M plastic bottles not reaching our oceans. 

‡ Plastic Bank uses 1 kg of plastic equal to 50 bottles. 

§ Though its collaboration with Plastic Bank, CooperVision plans to have supported the collection and conversion of approximately 10.8M kg of plastic destined for waterways by the end of calendar 2026. Using Plastic Bank’s metric of 1 kg of plastic equaling 50 standard 202mm bottles, that will be the equivalent of approximately 541M plastic bottles from reaching our oceans.

| Refers to continuous manufacturing process undertaken by CooperVision to reduce its Scope 1 and 2 carbon emissions.

¶ Carbon footprint is limited to Scope 1 and 2 emissions, defined as: Scope 1 emissions are direct emissions from owned or controlled sources. Scope 2 emissions are indirect emissions from the generation of purchased energy.

** CooperVision’s 2022 Environmental, Social, and Governance Report. 

†† Natural resources are defined as, but not limited to, water, nitrogen, natural gas, and other organic compounds. 

‡‡ Renewables are defined as materials or energies that can be sustained indefinitely because of inexhaustible supplies or new growth.

§§ CooperVision utilizes renewable materials and energies in its manufacturing operations.

|| CooperVision’s 2020 Environmental, Social, and Governance Report. 

 

  1. Plastic Bank data on file, 2024.

  2. CVI data on file, 2024. 

  3. CVI data on file, 2024-2026 Plastic Bank Agreement. 

  4. Plastic Bank. Programs Championing Sustainability in Business. https://plasticbank.com/impact-programs/. Accessed January 25, 2024. 

  5. Plastic Bank. Plastic Bank 2022 Sustainability Report. https://plasticbank.com/plastic-bank-2022-sustainability-report/. Accessed January 25, 2024. 

  6. Zhang J, Ramke J, et al. Advancing the Sustainable Development Goals through improving eye health: a scoping review. The Lancet Planetary Health. March 2022, 6(3):E270-280. 

  7. CVI data on file, 2023. 

 

 

 

# # #

 

About CooperVision 

CooperVision, a division of CooperCompanies (Nasdaq:COO), is one of the world’s leading manufacturers of contact lenses. The company produces a full array of daily disposable, two-week and monthly soft contact lenses that feature advanced materials and optics, and premium rigid gas permeable lenses for orthokeratology and scleral designs. CooperVision has a strong heritage of addressing the toughest vision challenges such as astigmatism, presbyopia, childhood myopia, and highly irregular corneas; and offers the most complete portfolio of spherical, toric and multifocal products available. Through a combination of innovative products and focused practitioner support, the company brings a refreshing perspective to the marketplace, creating real advantages for customers and wearers. For more information, visit www.coopervision.com.

About CooperCompanies

CooperCompanies (Nasdaq: COO) is a leading global medical device company focused on improving lives one person at a time. The Company operates through two business units, CooperVision and CooperSurgical. CooperVision is a trusted leader in the contact lens industry, improving the vision of millions of people every day. CooperSurgical is a leading fertility and women’s health company dedicated to assisting women, babies and families at the healthcare moments that matter most. Headquartered in San Ramon, Calif., CooperCompanies has a workforce of more than 15,000 with products sold in over 130 countries. For more information, please visit www.coopercos.com.

 

About Plastic Bank

Plastic Bank envisions a wasteless world and empowers a Social Recycling movement to stop ocean plastic and help alleviate poverty. Our ethical collection communities exchange plastic waste as currency for income and life-improving benefits. Exchanges are recorded through our proprietary blockchain-secured platform that enables traceable collection, secure income, and verifies reporting. Collected material is processed into Social Plastic® feedstock for reuse in products and packaging. 

 

Plastic Bank and Social Plastic® are trademarks of the Plastic Bank Recycling Corporation. 

 

About the UN Sustainable Development Goals 

The 2030 Agenda for Sustainable Development, adopted by all United Nations Member States in 2015, provides a shared blueprint for peace and prosperity for people and planet. At its heart are the 17 Sustainable Development Goals (SDGs), which are an urgent call for action by all countries in a global partnership. For more information about the UN SDGs, visit https://sdgs.un.org/goals.

 

Forward-Looking Statements 

This press release contains "forward-looking statements" as defined by the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Statements relating to plans, prospects, goals, strategies, future actions, events or performance and other statements of which are other than statements of historical fact are forward looking. To identify these statements, look for words like "believes," "outlook," "probable," "expects," "may," "will," "should," "could," "seeks," "intends," "plans," "estimates" or "anticipates" and similar words or phrases. Forward-looking statements necessarily depend on assumptions, data or methods that may be incorrect or imprecise and are subject to risks and uncertainties. Among the factors that could cause our actual results and future actions to differ materially from those described in forward-looking statements are: adverse changes in the global or regional general business, political and economic conditions, man-made or natural disasters and pandemic conditions and the potential adverse economic impact and related uncertainty caused by these items; a major disruption in the operations of our manufacturing, accounting and financial reporting, research and development or distribution facilities due to technological problems; new U.S. and foreign government laws and regulations, and changes in existing laws, regulations and enforcement guidance, which affect areas of our operations; risks related to environmental, social and corporate governance (ESG) issues, including those related to climate change and sustainability; and other events described in our Securities and Exchange Commission filings, including the “Business”, “Risk Factors” and "Management's Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations" sections in the Company’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2023, as such Risk Factors may be updated in annual and quarterly filings. We caution individuals that forward-looking statements reflect our analysis only on their stated date. We disclaim any intent to update them except as required by law.

 

Media Contact
Lisa Valinder Olsson
lvalinderolsson@coopervision.se
+46 705520200