Hvordan de første ukene oppleves, er avgjørende for nye linsebrukere. Først og fremst må øynene deres vennes seg til de nye linsene, som de har lagt ned mye tid og penger på å skaffe seg. I tillegg må brukerne venne seg til nye rutiner som innsetting, uttaking, rengjøring og stell av linsene.

Du har sikkert ofte hørt fra kunder at ubehag er den viktigste grunnen til at de slutter med linser. Mange kilder til ubehag skriver seg fra feilaktig håndtering og rengjøring av linsene, eller at kunden ikke overholder den brukstiden optikeren har anbefalt.

På kundenettstedet vårt har vi derfor publisert en del ressurser som skal hjelpe kundene å venne seg til linsene og etablere sunne og konsekvente vaner for rengjøring og stell. Fortell kundene om vår Hjelp for nye kontaktlinsebrukere, der de finner tydelige og lettfattelige instruksjoner for hvordan de setter i linsene første gang, samt råd om korrekt rengjøring og stell og ting de bør være oppmerksomme på den første tiden som kontaktlinsebrukere. Vi har også laget noen illustrerte veiledninger med trinnvise fremgangsmåter og videoklipp.

Last gjerne ned og del ut denne påminnelsen om å gå inn på vår «Hjelp for nye kontaktlinsebrukere» hver gang du skriver en ny linseordinasjon. Kunden kan sette den opp på speilet på badet eller kjøleskapsdøren for å få en daglig påminnelse om de viktige kontaktlinserutinene. Påminnelsen er en del av vårt arbeid for å hjelpe deg å yte best mulig service til kundene dine.