juni 26, 2013

Selskapets Smart Silicone™-materiale gir en optimal opplevelse ved daglig bruk av silikonhydrogellinser.

MANCHESTER, ENGLAND, 6. juni 2013 – Ved å kombinere sin ekspertise om bruk av dagslinser, kravene fra optikerne og fremskrittene innen materialutvikling kunne CooperVision Inc. (NYSE: COO) presentere dagslinsen MyDay™ på British Contact Lens Associations (BCLA) kliniske konferanse og utstilling.

Ved hjelp av en unik kjemisk struktur – Smart Silicone™– skaper kontaktlinsen MyDay™ (stenfilcon A) effektive kanaler for oksygentilførsel til hornhinnen. Ettersom det kreves mindre silikon for å oppnå ønsket nivå av oksygengjennomtrengelighet, gir det effektive silikonnettverket rom for en økning av hydrofile materialer. Det gir en linseoverflate med bedre fuktegenskaper, høyere væskeinnhold og lavere hydrogellignende modulus. Resultatet blir en mykere og mer behagelig linse.

Med MyDay™ oppnår optikere og kunder en optimal balanse mellom komfort, håndtering og oksygengjennomtrengelighet. Linsene blir tilgjengelige i Europa fra
september 2013, med lansering på andre internasjonale markeder i begynnelse av 2014.

”I takt med fremskrittene innen segmentet silikonhydrogelbaserte engangslinser har vi tatt oss god tid til å utvikle en linseplattform som oppfyller de strenge kravene fra bransjen og brukerne,” forteller Dennis Murphy, Executive Vice President for Global Sales and Marketing i CooperVision. Han legger til: ”MyDay™ bringer silikonhydrogel til helt nye høyder. Linsen er tilpasset det moderne livs krav til rask, smart og effektiv linsebruk. MyDay™ garanterer en sunnere bruk
samtidig som den minimerer brukerens interaksjon med linsen og dermed også reduserer bevisstheten om den.

Klinisk forskning viser at ni av ti kunder er fornøyd med komforten som MyDay™gir. I en bilateral, randomisert blindstudie med markedets for øyeblikket ledende dagslinse viste MyDay™ seg overlegen på alle områder: komfort, tørrhet, håndtering (i det imponerende forholdet fem til en) samt helhetsinntrykk. Etter to ukers bruk av endagslinsen gjorde den høye oksygengjennomtrengeligheten til MyDay™ at øynene så hvitere ut.

Keith Tempany, optiker og eier av den velkjente optikk- og kontaktlinsespesialisten Tempany’s i Broadstone i England, har testet kontaktlinsen. Han sier:
”Etter min mening er MyDay™ unik - en dagslinse helt uten kompromisser. Kontaktlinsen MyDay™ med Smart Silicone™ har høyere oksygengjennomtrengelighet enn hva som kreves ved daglig bruk.

Det høye væskeinnholdet gir linsen bedre bevegelighet og bidrar til økt brukerkomfort. Linsens hydrogellignende modulus gjør den suveren å håndtere og skånsom mot vevet i øyet. Alt dette forenkler overgangen drastisk for eksisterende brukere av hydrogelbaserte engangslinser. Jeg forventer stor etterspørsel fra optikere som forstår hva brukere av dagslinser trenger for å få en optimal kontaktlinse.

Mark Harty, Europa-sjef i CooperVision, sier: ”Vi er veldig glade for å kunne lansere et helt nytt produkt som for all fremtid vil endre markedet for dagslinser. Vi vet at silikonhydrogel for øyeblikket er det foretrukne materialet for brukere av dagslinser. Likevel oppfatter enkelte optikere og brukere fremdeles dagens kontaktlinser som vanskelige å tilpasse, vanskelige å håndtere og ubehagelige mot slutten av dagen. Med lanseringen av MyDay™ håper vi å kunne ta hele bransjen et stort skritt fremover. Vi ønsker å gi optikerne mulighet til å tilby enda flere brukere fordelene ved silikonhydrogellinser gjennom å levere et produkt med optimal balanse mellom komfort, håndtering og oksygengjennomtrengelighet. En sunn linseopplevelse. Vi er overbeviste om at alle som har prøvd MyDay™ én gang, aldri vil bytte tilbake.

Kontaktlinsene MyDay™ vil bli levert i følgende sfæriske styrker: -10,00 D til +6,00 D (i trinn på 0,25 D til -6,00 D, i trinn på 0,50 D til -10,00 D, samt i trinn på 0,25 D til +5,00 D og i trinn på 0,50 D til +6,00 D). Alle kontaktlinser har en basiskurve på 8,4 mm og en diameter på 14, 2 mm, med 0,08 mm sentrum og kanttykkelse 0,07 mm. En UV-beskyttelse bidrar til å beskytte brukerens øyne, og blokkerer 75 prosent av UVA-strålingen og 99 prosent av UVB-strålingen.

Om CooperVision

CooperVision er en del av The Cooper Companies, Inc. (NYSE: COO] og en av verdens ledende produsenter av myke kontaktlinser. CooperVision arbeider
kontinuerlig for å gi optikere og brukere et nytt og friskt perspektiv på linsebruk, og har spesialisert seg på kontaktlinser for astigmatisme og presbyopi. Selskapet samarbeider løpende med optikere med hensyn til forskning og utvikling av relevante produkter, og produserer en rekke typer kontaktlinser for hyppig bytte samt dagslinser i avanserte materialer og med avansert teknologi. Du finner flere opplysninger på www.coopervision.com.

Om The Cooper Companies

The Cooper Companies, Inc. ("Cooper) er et globalt medisinteknisk selskap som er børsnotert på NYSE Euronext (NYSE:COO). Coopers visjon er å være et selskap som fokuserer på livskvalitet ("A Quality of Life Company™") og som skaper verdi for sine aksjeeiere. Coopers forretningsvirksomhet er delt inn i to enheter, CooperVision og CooperSurgical. CooperVision representerer et friskt perspektiv på synspleie, med en ambisjon om å fremstille et bredt utvalg av kvalitetsprodukter til kontaktlinsebrukere samt å tilby støtte til optikere. CooperSurgical konsentrerer seg om å forsyne kvinneklinikker med markedsledende produkter og behandlingsalternativer, med det formål å tilby kvinner et bedre helsevesen. Cooper har hovedkontor i Pleasanton i California, rundt 7 800 ansatte og selger produkter i mer enn 100 land. Du finner flere opplysninger på www.coopercos.com.

PRESSEKONTAKT: Charlotte Antmarker
KONTAKTOPPLYSNINGER: cantmarker@coopervision.se
+46 (0)70 - 2239343

For nedlasting av elektronisk pressemateriale og oppdateringer om siste nytt vedrørende MyDay™ fra BCLA, kan du gå inn på CooperVisions pressesenter på nettadressen: www.bclapressroom.com