august 06, 2014

CooperVision tilbyr nå verdens mest omfattende sortiment av endagslinser

PLEASANTON, Calif., 6 august 2014 — The Cooper Companies, Inc. (NYSE: COO) har fullført oppkjøpet av Sauflon Pharmaceuticals Limited, produsent og distributør av myke kontaktlinser og linsevæsker. Transaksjonen - verdsatt til rundt 1,2 milliarder dollar - gir CooperVision muligheten til å tilby det mest omfattende sortimentet av endagslinser til optikere og linsebærere over hele verden.

"Vi nærmer oss endagskategorien med en ny produktfamilie i flere nivåer. Ved å legge til Sauflon- porteføljen til våre allerede sterke varemerker, MyDay® og Proclear®, bringer vi frem flere kontaktlinsefamilier, utviklet og markedsført for særskilte brukersegmenter," sier Daniel G. McBride, President i CooperVision, Inc. "Denne tilnærmingen til markedet gir optikere muligheten til å tilby en endagslinse for ethvert øye og ethvert budsjett, noe som ytterligere bør akselerere både praksisvekst og kategorifremdrift."

Det globale markedet for endagslinser har økt med 10 prosent - det raskest voksende segmentet innen myke kontaktlinser. Clariti® - nå en del av CooperVisions sortiment - er det eneste merket av endagslinser av silikonhydrogel som spenner over hele synskorreksjonspekteret (sfæriske, toriske og multifokale), med sterk yteevne og kostnadsfordeler. Sortimentet kompletterer CooperVisions førsteklasses MyDay-linse, som nå blir lansert i markeder utenfor Europa, i tillegg til Proclear 1 day-linser med PC Technology™.

Mr. McBride fortsatte, "Sauflon-oppkjøpet er ytterligere en komponent i vår forpliktelse til å være beste mulige samarbeidspartner for optikere rundt om i verden. Dette innebærer mer enn å tilby innovative produkter, tjenester og support. Våre team trår også til for å hjelpe kundene til bedre å utnytte nye markedsmuligheter, som f.eks. konvertering til endagsbruk."

CooperVision jobber nå med å kombinere begge selskapenes personalressurser, prosesser og kanaler, for å bygge opp beste mulige kunde- og brukeropplevelsen. Kunder bør jobbe videre med sine nåværende CooperVision- og Sauflon-representanter, supportfunksjoner og bestillingsrutiner inntil vi råder til annet.

Om The Cooper Companies

The Cooper Companies, Inc. ("Cooper") er et globalt medisinteknisk selskap, børsnotert på NYSE Euronext (NYSE:COO). Cooper er engasjert i å være et "A Quality of Life CompanyTM" med fokus på gevinster til sine aksjeeiere. Coopers forretningsvirksomhet er delt inn i to enheter, CooperVision og CooperSurgical. CooperVision bringer et forfriskende perspektiv til synspleien, med en forpliktelse til å skape et bredt spekter av kvalitetsprodukter for kontaktlinsebærere samt å tilby dedikert støtte til optikere. CooperSurgical fokuserer på å forsyne kvinneleger med markedsledende produkter og behandlingsalternativer med formål om å forbedre helsetjenester til kvinner. Hovedkontoret i Pleasanton, California, har ca. 9000 ansatte og Coopers produkter selges i over 100 land. Du finner flere opplysninger på www.coopercos.com.

Om CooperVision, Inc.

CooperVision er en del av The Cooper Companies, Inc. (NYSE: COO) og en av verdens ledende produsenter av myke kontaktlinser. Selskapet produserer et komplett sortiment av endagslinser, to-ukerslinser og månedslinser, alle med avanserte materialer og optikk. CooperVision har en sterk tradisjon for å løse tøffe synsproblemer som astigmatisme og presbyopi, og tilbyr den mest komplette samlingen av sfæriske, toriske og multifokale produkter på markedet. Gjennom en kombinasjon av innovative produkter og konsentrert optikerstøtte, bringer selskapet et forfriskende perspektiv til markedet, og skaper reelle fordeler for kunder og brukere. Du finner flere opplysninger på www.coopervision.no.